V Hospodářských novinách 10/2021 vyšel zajímavý článek, ale prakticky nic nového .

1 (2)

Už nedávno oznámila česká firma Pietro Filipi, že propouští zaměstnance…..

Úvahy firem mít kamennou prodejnu v každém obchodním centru je v současné době smrtící.  Prakticky je dnes jedno, jestli máte jednu či deset prodejen, centra jsou uzavřena, bereme obchody textilem počínaje, hračkami a třeba botami konče….

Jenom  postavení prodejny a vybavení s malým skladem šlo do několika milionů korun, které se hned tak nevrátily. Pro představu nájmu, o kterém se v číslech nehovoří ani nepíše,
m2 se v obchodních centrech pohybuje od 10 do 150 Euro !!!

Co tato čísla ovlivňuje:

  1. Lokace, tedy místo určení, Praha, Brno  nejvyšší ceny.
  2. Menší města, Kladno, Kolín, apod., nižší ceny.
  3. Velikost  plochy, čím větší prostor, tím je menší cena.
  4. K tomu si připočtěte energie, telefony, EET pokladny, ochranné prostředky dále platy s odvody personálu prodavaček a prodavačů. Dostanete sumu fixních nákladů za měsíc.

Ti, kteří přežijí, budou muset NĚCO vymyslet v konkurenčním boji. O SWOT analýze jsem už psal, teď si vezmeme na pořad dne další ze základních, jak se říká starých a dobrých, fungujících a podceňovaných analýz – BCG matici. Velmi jednoduchá  a přitom pro myšlenkové mapy nesmírně současného řešení covidové doby  důležitá.

Ale pozor! BCG matice a další analýzy jsou opravdu skvělé, když je umíte použít. I sebemenší kvalitní analýza je  vám doslova k ničemu, když nemáte tým lidí, který vše zajišťuje. V centrech, kamenných prodejnách to bude ještě více než dříve dobře fungující, komunikativní personál prodavačů a prodavaček, a to je dost nepříjemná situace pro mnohé obchody.

Poslední průzkum před covidovou dobou, ale především v mezičase, kdy byly obchody uzavřeny, byl dost žalostný co se týče komunikace se zákazníkem. Především jde o stabilní nešvar velkoplošných prodejen, z části samoobslužných, kdy prodavačka dělá minimum práce ( pouze inkasuje peníze u pokladny, maximálně pomáhá zákazníkovi do kabátu, chybí zde i větší zbožíznalství, prodavačky se musí věnovat skladu, u textilu přerovnat „rozházené“ regály ) sem tam poradí, ale často nestíhá. Prodavaček je v těchto prodejnách málo.   

Běžte se podívat do center. Personál  inkasuje u pokladny a už nic nenabízí, tedy minimum druhotných prodejů. A VO TOM TO JE – velmi málo prodavaček něco dál nabídne. Vítězem bude po covidové době ten obchod, který právě bude mít profi prodavačky  ne jenom inkasující a podávající personál.

Navíc musíme pořád počítat, že někteří lidé si natolik zvykli na e-shopy, že do kamenných prodejen půjdou jenom sporadicky, zůstanou u e-shopu.

Dalším důležitým nástrojem  je merchandising. Zde chybí základní pravidla, proč??? Protože je prostě dotyční manažeři asi neznají, jinak si TO neumím vysvětlit.

Aby vše skutečně fungovalo bude se muset přistoupit k dalším řešením, které popíši v následujícíícm článku.

Další názory ...